Wie en waarom?

“Wie”, dat was de afgelopen 15 jaar oprichter Martin de Roy. Vanaf medio oktober 2019 is dat de nieuwe eigenaar Frank Mesters.

Martin was, is en blijft gék op fietsen. Zowel op de dingen (de fietsen) als op de bezigheid (het fietsen). Hij heeft in de afgelopen jaren heel veel mooie fietsen gebouwd en veel klanten ontzettend blij gemaakt met hun unieke fiets. Want dat is waar het bij Brabis Bikes om draait: fietsers blij maken met het realiseren van hun droomfiets. Wij schuiven geen dozen maar leveren maatwerk op klantwens. Daarbij zijn én blijven we realistisch (we verwarren duurder dus niet met beter), we bekijken hypes kritisch en doorzien het verschil tussen échte technische verbeteringen en marketing-technische verbeteringen. Met de eerste zijn we als vakantiefietsers namelijk wel geholpen, maar met de tweede meestal niet.

Voor Martin breekt nu de tijd aan om te doen wat al zijn tevreden klanten  doen: fietsen. Eindelijk genoeg tijd  voor ‘de bezigheid’. Zeer wel verdiend! Het bouwen van ‘de dingen’ vertrouwt hij nu toe aan Frank. Een gedreven fietser die het niet van fietsen af kan blijven. Elke mooie fiets moet even worden aangeraakt, bewonderd én bestudeerd want er kan zomaar iets op of aan zitten dat handig, nieuw of gewoon mooi is.

Frank is een ervaren fietskampeerder die sinds vorig jaar trots rond peddelt op een bij Brabis Bikes opgebouwde stalen Surly Long Haul Trucker (alleen de naam al!). Deze LHT verving een fijne (en eigenlijk nog niet gedateerde) Giant Tourer Lite. De ‘maiden tour’ van de LHT was een stevige solo-tocht eind 2018 naar Toscane, 1600km in 14 dagen. Naast langere fietstochten is Frank wekelijks te bewonderen op een racefiets en in het seizoen is er ook een  MTB die aandacht wil. Tussendoor zijn er retrotochten op racefietsen uit het tijdperk van Kneteman en Zoetemelk, mooie social rides op stalen rossen die met liefde worden onderhouden.

8 reacties

  1. Hallo Martin,

    Ik zoek een no-nonsens all-round fiets, voor zowel vakantietochten maar ook voor dagelijks gebruik (m.u.v. de winter). De Velo de Ville t450 ligt voor mij in een acceptabele prijsklasse. Wat is je ervaring met deze fietsen? Hoe rijden ze met bepakking in bijvoorbeeld de Ardennen?

    Peter

    • Dag Peter,
      Dag Peter, De T450 is een prima fiets om in de Ardennen, Eifel en verder rond te touren. Kies dan wel voor n derailleur-systeem of Rohloff, anders moet je op de steile hellingen te vaak afstappen. Alfine 11 zou, als je sterke benen hebt, nog net kunnen.
      Wil je ook de MTB-paden op, dan kun je beter een fiets kiezen met 26″ wielen, bredere banden en ’n meer MTB-geometrie, zoals onze nieuwe Brabis Pelgrim, dan is-ie echt allround.
      gr. Martin

  2. Hallo,

    Hebben jullie Surly Long Haul Truckers op voorraad en zo ja in welke kleuren en in welke maten? Hoor het graag, dank vast!

    Cees

    • Dag Cees,
      We hebben staan: 1 LHT Brabis Complete SLX, 26″ MT 54, kleur: Foggy Pearl. Verder af te bouwen: 1 x LHT 26″ frame, MT 62, kleur: Foggy Pearl. Ook nog 1 LHT 26″ frame, MT 46, kleur Night Blue. Verder snel te leveren: Complete LHT’s 26″, kleur Blacktacular in de maten 46, 50, 52. 54 en LHT’s 700C MT 56 en 64 kleur Blacktacular.
      Frames LHT 26″: MT 52 Blackt, MT 54 Blackt. LHT 26″ MT 52 Caki en MT 54 Caki. 700C-frames: Blackt Mt 58,60 en 62. Caki MT 62.
      Grt, M

  3. Hallo Martin
    IK heb een vraag over mijn afmontage
    Ik heb nu LX cranks en shifters, ketting en cassette en derailleur.
    Ga ik er echt op vooruit als ik alles xt zou willen maken?
    De fiets doet het lekker.
    vr gr Gerard

    • Ha Gerard,
      Je vraag is vanuit verschillende “gezichtspunten” te beantwoorden. Laat ik met de belangrijkste beginnen; rij”technisch”. Nee, XT rijdt niet beter dan LX.
      Dan qua techniek (sec): XT is wél geavanceerder dan LX, iets lichter en zou (volgens Shimano) wat fijner werken, wat betrouwbaarder zijn en daardoor langer meegaan. Omdat je beide “systemen” nooit enkele duizenden kilometers op de weg onder exact dezelfde omstandigheden kunt testen is het bewijs in de praktijk daarvoor leveren onmogelijk. Optisch is het verschil wel duidelijk te zien én als je XT mooier vindt (op je fiets) en met nóg meer lol fietst is dat óók wat waard.
      Grtjs, Martin

  4. Hoi Martin interessante insteek hoe jij het aanpakt. Vroeg me af of er een nieuwsbrief is om op de hoogte te kunnen blijven? Dank & groet, Till

    • Dag Till,
      Nee, helaas, aan een nieuwsbrief wil ik niet beginnen. dan zou ik nog meer achter dat aandacht- en tijdvretertje moeten gaan zitten dat ze computer noemen. Alleen al deze “site/blog?” bijhouden vergeet ik nogal eens – zoals je ziet komt mijn antwoord op jouw vraag ook een paar dagen later dan ik zou willen. Ik probeer wel de leuke dingen die met fietsen te maken hebben aan de mensen die er belangstelling voor hebben te laten zien, zoals nu de nieuwe Karate Monkey van Joost, die gisteren de deur uit rolde, en waarvan bij “berichten” een paar plaatjes. Grtjs Martin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


+ 1 = zeven