BRABIS. Wie en waarom?

“Wie”, dat is ondergetekende, Martin, vroeg in de tweede helft van de vorige eeuw geboren in Tilburg. En gék op fietsen, dat ben ik. Zowel op de dingen (de fietsen) als op de bezigheid (het fietsen). Mijn hele leven lang al. Ik herinner me m’n eerste nieuwe fiets nog. Ik was bijna 12, ging van de lagere school af en moest een goede fiets hebben om naar de middelbare school te kunnen fietsen. Hij stond in de voorkamer; een echt sportmodelletje met een sportstuurtje en velgremmetjes. Kleur: wat we nu “British racing green” zouden noemen. Waarschijnlijk was de kwaliteit niet al te best, want al een paar jaar later reed ik op mijn eerste Motobecane (richting Noordkaap), gevolgd door een Peugeot PX 10 (prachtig, maar tráág), daarna de tweede Motobecane (chroom onder de transparante rode lak, bloedmooi!), een Gitane (toen nog een échte Franse kwaliteits-racer), Gazelle, Benotto (hagelwit), Alan (een gelijmde alu racer, die dan ook binnen korte tijd uit elkaar rammelde), Koga Miyata, Giant, Bianchi, enz, enz… Een paar van die fietsen hebben een onvergetelijke indruk achtergelaten, met – en dat zal als ’n verrassing komen – de Motobecanes als absolute toppers. Niet omdat ze technisch zo vooruitstrevend waren, maar wél omdat het een genot was om erop te rijden.

Nu bouwen we onze BRABIS-modellen met hetzelfde doel: fietsen om puur op te genieten, juist en vooral als je dagen , weken of nog langer onderweg bent. Wij doen geen concessies aan de kwaliteit, maar zijn en blijven altijd realistisch (verwarren duurder dus niet met beter), bekijken “hypes” altijd kritisch en doorzien het verschil tussen werkelijke technische verbeteringen en marketing-technische verbeteringen. Met de eerste zijn we als vakantiefietsers namelijk wel geholpen, maar met de tweede vaak niet (daarmee zijn vooral de aandeelhouders geholpen). Onze Brabis-“sen” worden samen met onze klanten samengesteld en samen met onze klanten gebouwd – of beter; de meeste klanten bouwen hun Brabis zelf bij ons op (beter kun je je eigen fiets niet leren kennen), maar daarover op een andere plaats méér. Foto hieronder:  Met een “spruit” onderweg. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.                                                                                                   Martin

IMG_2745

 

 

8 Comments

  1. Hallo Martin,

    Ik zoek een no-nonsens all-round fiets, voor zowel vakantietochten maar ook voor dagelijks gebruik (m.u.v. de winter). De Velo de Ville t450 ligt voor mij in een acceptabele prijsklasse. Wat is je ervaring met deze fietsen? Hoe rijden ze met bepakking in bijvoorbeeld de Ardennen?

    Peter

    • Dag Peter,
      Dag Peter, De T450 is een prima fiets om in de Ardennen, Eifel en verder rond te touren. Kies dan wel voor n derailleur-systeem of Rohloff, anders moet je op de steile hellingen te vaak afstappen. Alfine 11 zou, als je sterke benen hebt, nog net kunnen.
      Wil je ook de MTB-paden op, dan kun je beter een fiets kiezen met 26″ wielen, bredere banden en ’n meer MTB-geometrie, zoals onze nieuwe Brabis Pelgrim, dan is-ie echt allround.
      gr. Martin

  2. Hallo,

    Hebben jullie Surly Long Haul Truckers op voorraad en zo ja in welke kleuren en in welke maten? Hoor het graag, dank vast!

    Cees

    • Dag Cees,
      We hebben staan: 1 LHT Brabis Complete SLX, 26″ MT 54, kleur: Foggy Pearl. Verder af te bouwen: 1 x LHT 26″ frame, MT 62, kleur: Foggy Pearl. Ook nog 1 LHT 26″ frame, MT 46, kleur Night Blue. Verder snel te leveren: Complete LHT’s 26″, kleur Blacktacular in de maten 46, 50, 52. 54 en LHT’s 700C MT 56 en 64 kleur Blacktacular.
      Frames LHT 26″: MT 52 Blackt, MT 54 Blackt. LHT 26″ MT 52 Caki en MT 54 Caki. 700C-frames: Blackt Mt 58,60 en 62. Caki MT 62.
      Grt, M

  3. Hallo Martin
    IK heb een vraag over mijn afmontage
    Ik heb nu LX cranks en shifters, ketting en cassette en derailleur.
    Ga ik er echt op vooruit als ik alles xt zou willen maken?
    De fiets doet het lekker.
    vr gr Gerard

    • Ha Gerard,
      Je vraag is vanuit verschillende “gezichtspunten” te beantwoorden. Laat ik met de belangrijkste beginnen; rij”technisch”. Nee, XT rijdt niet beter dan LX.
      Dan qua techniek (sec): XT is wél geavanceerder dan LX, iets lichter en zou (volgens Shimano) wat fijner werken, wat betrouwbaarder zijn en daardoor langer meegaan. Omdat je beide “systemen” nooit enkele duizenden kilometers op de weg onder exact dezelfde omstandigheden kunt testen is het bewijs in de praktijk daarvoor leveren onmogelijk. Optisch is het verschil wel duidelijk te zien én als je XT mooier vindt (op je fiets) en met nóg meer lol fietst is dat óók wat waard.
      Grtjs, Martin

  4. Hoi Martin interessante insteek hoe jij het aanpakt. Vroeg me af of er een nieuwsbrief is om op de hoogte te kunnen blijven? Dank & groet, Till

    • Dag Till,
      Nee, helaas, aan een nieuwsbrief wil ik niet beginnen. dan zou ik nog meer achter dat aandacht- en tijdvretertje moeten gaan zitten dat ze computer noemen. Alleen al deze “site/blog?” bijhouden vergeet ik nogal eens – zoals je ziet komt mijn antwoord op jouw vraag ook een paar dagen later dan ik zou willen. Ik probeer wel de leuke dingen die met fietsen te maken hebben aan de mensen die er belangstelling voor hebben te laten zien, zoals nu de nieuwe Karate Monkey van Joost, die gisteren de deur uit rolde, en waarvan bij “berichten” een paar plaatjes. Grtjs Martin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


− twee = 1