BRABIS Surly

Met de Surly Long Haul Trucker kom je zo dicht bij een maatfiets als met een fabrieksframe maar mogelijk is. Met deze frames maken we maatsprongetjes van slechts 2 cm, dus je zit maximaal maar 1 cm van je ideale maat af. Naast het gegeven dat géén enkele andere framefabriek zulke kleine maatsprongetjes maakt, blinkt het Long Haul Trucker-frame nog ergens anders in uit: het is namelijk het ideale klassieke toerframe, dat speciaal ontworpen is om véél, vér te vervoeren, en dat met maximaal comfort. Om dat te bereiken heeft de LHT o.a. een gebogen voorvork, een lange achtervork, een laag bracket én op de juiste plaatsen een grotere wanddikte van de buizen. Daar komt nog bij dat op de LHT brede banden passen (nog méér comfort) en dat-ie standaard is uitgerust met aanlasnokken voor 3 bidonhouders en een houder voor reservespaken – en dat is voor een reisfiets handig, want dan heb je je reservespaken altijd bij je.
De LHT is er in de maten 42, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62 cm voor 26 inch wielen, en 56, 58, 60, 62 en 64 cm voor 28 inch wielen. Daarnaast is de LHT er ook in disc-versie (voor schijfremmen) en er is een LHT met deelbaar 26″ frame (dankzij S&S koppelingen) om gemakkelijk mee in een koffer te nemen.BalhoofdLHTDe Brabis Surly LHT is een uiterst comfortabele, onderhoudsarme en gebruiksvriendelijke kilometer-vreter: Rohloff-speedhub, Gilles Berthaud-shifter, Supernova Infinity naafdynamo gekoppeld aan Nano 50Plus Steady met USB voeding, Salsa Cowbell dropbar, Dia-Compe remgrepen icm Avid Single Digit V-Brakes,  Tubus V+A dragers en Brooks. Prijs: € 3195,– (Incl. onze levenslange frame-garantie)

IMGP8560LHTRohlNaafLHTRohlGBShifterLHTRohlSupernNaafdynLHTRohlStuurVoorkantLHTRohlKetSpan

Op de plaatjes hieronder nog enkele voorbeelden van de door ons gebouwde Long Haul Truckers

IMG_3341 ReneLHT SurLHTTruccFull HubertA IMG_2609IlsesLHTtegenPaal

29 Comments

  1. Dag Martin,

    Mooie site!
    Ik overweeg het (bijna) rechte stuur op mijn Surly LHT te vervangen door een Salsa Cowbell 3 met Retroshift. Heb je ervaring met deze combinatie? Ik zat het stuur ook vaak bovenop vasthouden. Is de ergonomie dan goed?

    Groet, Joost

    • Ha Joost,
      Dank je! Wat betreft de Cowbell plus Retroshift: De Cowbell is een cycle-cross dropbar, minder diep dan een road-bar en ietwat breed uitlopend naar de onderzijde (minder breed dan de Salsa Woodchipper – en daarmee gemakkelijker te stallen tussen / of los te halen uit andere fietsen). de bovenzijde van het stuur blijft heel lang recht en geeft daarmee voldoende plaats voor bel, gps, lamp plus je handen. Ook kun je hem dik “ergonomisch” wikkelen. Kortom een ruim en comfortabel stuur. Met de Retroshifters heb je een eenvoudige, betrouwbare, degelijke en mooie (of lelijke, afhankelijk van je smaak) combi. De klanten die er nu mee rijden zijn er tot op heden mee in hun nopjes (en ik óók). Martin

  2. Nou Martin,

    Toch weer twijfels over een “krom” stuur. Gisteren gefietst en ik zie niemand in de beugels. Wist ik natuurlijk al maar goed. Neig nu toch naar behouden recht stuur. Wil wel andere shifters. Ik wil wel af van het klikkerdeklik op het stuur. Aan de ene kant vind ik buiscommandeurs erg mooi en simpel maar misschien toch niet helemaal praktisch. Sturmey Archer heeft ook mooie basic commandeurs die op het stuur kunnen. Heb je daar ervaring mee?

    Groetjes, Joost

  3. Hoi, leuk bedrijfje heb je volgens mij. Is het ook mogelijk een Surley Ogre (29-er) op te laten bouwen? Of doe je alleen de long haul trucker frames?

    • Ha Gerard, dank je. Af en toe sluipt er inderdaad wel eens een Ogre of Troll bij ons tussendoor (voor de – zoals we dat in Brabant noemen – “rauwdouwers”).
      grtjs Martin

  4. Haha, als het zover is meld ik me wel. De fietsvakanties waren altijd op een Cannondale, mountainbiken was altijd op een GT Zaskar van Monique’s bikeshop (voor rauwdouwen in de Brabantse bossen). Alle onderdelen van de Zaskar zitten nu op een 26″ Avaghon frame waar mijn oudste nu mee fietst en pappa is zich nu aan het oriënteren op een nieuwe mountainbike die ook makkelijk gebruikt kan worden voor weekend-fietsvakanties. M’n maatje Gijs Loning van Oppad wil ik wel eens meenemen voor een weekendje Bikepacking dus vandaar de Ogre 😉

  5. Hoi Martin,

    Ik overweeg een ongeveerde MTB met jou op te bouwen op basis van Ogre of Troll. (26″ of 29″ ben ik nog niet uit). Ik neig toch weer naar 26″ dus de Troll. Niet dit jaar maar zodra de financiën het toelaten.

    Qua afmonteren denk ik aan derailleur LX 3×9, V-brakes. Dus vrij basic. Heb je enig idee waar ik qua kosten aan moet denken?

    • Ha Joost,
      Troll met LX en verder basic (geen spatborden, kleur, Brooks, drager, licht ed), reken dan op pakweg 1150. Pure nieuwsgierigheid; waar wil je hem naast je LHT en je MTB voor gaan gebruiken?
      grtjs Martin

  6. Ik wil hem in plaats van mijn mtb gaan gebruiken. Die gaat er dan uit. Ik ben geen technische mtb-er. Ik verwacht wel zonder vering te kunnen.

    De LHT moet natuurlijk gewoon blijven.

    • Ha Joost,
      Vanwege je tel. zojuist. Er liggen nu nog de volgende Surly-frames: Troll 0 (nul stuks), Ogre 22″ Black 6, Ogre 20″ Black 3, Karate Monkey’s: 22″ Mint Green 3, 20″ Mint Green 10, 22″ Stretchpants Black 15, en 20″ Str. Black 3. Als de prijzen volgend jaar net zoveel stijgen als begin dit jaar, is het verstandig er nog dit jaar een aan te schaffen (lijkt een verkooppraatje, is het ten dele ook, maar hoogstwaarschijnlijk ook een waarheid als een koe).
      Succes!
      Martin

  7. Hoi Martin,
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik ben eruit. Nog wat gemeten en dan kom ik toch uit op 20″ Karate Monkey Mintgroen.
    Vraag is dan nog of het mogelijk is dit frame op te bouwen met degelijk ( niet perse het lichtste) materiaal voor maximale totaalprijs van €1500,-?
    Misschien moeten we daar een voor gaan zitten. Ben je zaterdag in Dongen?

  8. Hoi Martin,

    We gaan het doen. Ik heb prima wielen (zwart, bijna nieuw, 32 spaans, 10 speed geschikt) van een vriend gekregen die passen in de KM.
    Wil je voor mij een mint green frame Karate Monkey 20″ bestellen?
    Als het frame binnen is kunnen we specifiek gaan kijken naar de onderdelen.
    Wordt mooi project.

    Groet, Joost

    • Net binnen gerold, een Karate Monkey frame, in de kleur “mint green” (tja, verrassend fris kleurtje op een “woest” frame). Dus de jongens zijn terug van kerstreces, en gelijk weer ijverig aan t werk. Grtjs M

  9. De Karate Monkey is helemaal naar wens geworden. Dit MTB-project was beetje out of the box voor ons allebei maar het resultaat mag er zijn. Ik kan hier geen foto plaatsen geloof ik maar ik stuur je er een.
    Martin, hartelijk dank. Morgen ga ik hem snel vies maken.

  10. Inmiddels 3 maanden verder na aanschaf van mijn Surly LHT. Na 18 jaar op een Sparta Marathon Stilio te hebben gefietst met o.a. woon-werkverkeer (35 km per dag), en meerdaagse fietsroutes in Nederland en Europa was het tijd voor wat anders, en dan vooral iets veel beters anders. Wel met het gebruiksdoel woon-werk (fietsenstalling gebruik) en toeren.
    Ik zocht dan ook een redelijke snelle fiets die ook stijf genoeg is voor het bepakken. Ruim de tijd genomen om te zoeken waarbij mijn fietsmaat recentelijke een prachtige fiets van over de 4 mille had aangeschaft. Zelf dan ook maar in deze prijsklasse gezocht, en kwam dan ook na maanden wikken en wegen tot de conclusie dat de naam van een merk veruit ondergeschikt is als je zelf een “goed passende fiets” wilt hebben. En net zo belangrijk als de kwaliteit van het advises en de keuze voor de materialen: het vakmanschap en de service. Bij Martin heb ik de combinatie gevonden van bovenstaande voor mij belangrijke punten. En bovenal: Martin is een fijne vent.
    Wat heeft het mij opgeleverd? Een fiets die bij mij qua “maat en zit” perfekt past; ook op het gebruiksdoel en het budget. Als je op deze manier een fiets wilt samenstellen kan je bij Martin meer dan uitstekend je “licht” opsteken.

  11. Beste Martin, met veel plezier heb ik zojuist zowat je hele site gelezen. Ik ben op zoek naar een vakantiefiets voor volgende zomer. Ben erg gecharmeerd van de Surly frames. Wat zou een Surly LHT, XT afmontage, Magura HS33 remmen en (zeer) sterke wielen min of meer kosten.

    Ben zelf 95 kg en gaan met twee kinderen op fietsreis (met aanhangers), vandaar de sterke wielen.

    Vriendelijke groet, Tom

    • Dag Tom,
      Goed vooruitzicht; met oa een LHT plus kids de wijde wereld in – veel mooier kan t niet.
      Wat betreft de prijsindicatie: afhankelijk van of je bijv normale Schwalbe Mondials of Supremes, geen naafdynamo, een Shimano of een Son naafdynamo, eenvoudig licht/stroomvoorziening of geavanceerd met USB mogelijkheden, Brooks zadel of een voordeliger SR, Tubussen of alternatieve dragers wenst, zul je uitkomen tussen € 2000 en pakweg € 2500. Duurder maken kan ook altijd nog; er bestaan goede sturen van € 25, maar ook van € 250 – en dat geldt voor heel veel onderdelen. Het is een cliché, maar niet minder waar: Je kunt hem echt zo duur maken als je zelf wilt. Heb ik je op weg geholpen met dit antwoord? Grtjs Martin

  12. Hoi Martin,

    Dank voor je reactie, het is inderdaad een mooi vooruitzicht, jammer dat het nog een jaar moet duren;).
    Ik zat zelf te denken aan een fiets van rond de €1800,-. We hebben er twee nodig. Vwb de onderdelen wil ik graag degelijk spul maar het hoeft niet het lichtste of het mooiste te zijn, zolang het maar sterk is. Om de kosten wat naar beneden te halen is een afmontage met SLX misschien idealer. Op de wielen wil ik niet bezuinigen. Een naafdynamo van Shimano met usb-aansluiting is mogelijk wel een optie.

    Verder wil ik je wel vragen om advies met betrekking tot de keuze voor remmen. Ikzelf heb de magura HS33 in gedachten, echter heb ik ook zitten lezen over mechanische schijfremmen (AVID BB7_MTN). Ik ben alleen bang voor brekende spaken. Aan de andere kant wil ik met twee kinderen achter de fiets wel voldoende remkracht hebben om in een afdaling te kunnen stoppen, ook met nat weer. Hoe schat jij het risico op brekende spaken in en is het frame van de LHT berekend op schijfremmen en veel gewicht?
    En dan zit ik nog te dubben over 29″ of 26″. Heb je daar nog advies over?

    Ik kijk uit naar je reactie. Misschien is het een idee om een keer een afspraak te maken dat ik en mijn vriendin langskomen in Dongen?

    Met vriendelijke groeten,

    Tom

  13. Een review over Martin en zijn fietsmakerij.

    Een jaar geleden kwamen we op het idee een fietstocht te maken in Nieuw-Zeeland, voor 9 maanden. Heel goed en leuk maar dan begint de queeste naar een fiets… Hoe meer je er over nadenkt, hoe meer je een ‘echte’ fiets wilt, eentje waar je op kunt vertrouwen. Maar, je weet er niks van op voorhand natuurlijk. We kwamen inderdaad uit bij Martin. In het begin is dit wat eng, je weet niet of dit wel ‘de beste’ prijs zal zijn, of deze man te vertrouwen is. Je wilt alles natuurlijk zo goedkoop en zo goed mogelijk. De gesprekken, afspraken en het mailverkeer zorgde snel voor een ontspannende en gerustellend houding: het is namelijke een heel aangename man die er veel over weet. Hij legde ons duidelijk uit hoe het zou verlopen, je kiest alles zelf en steekt alles dan ook zelf in elkaar. Zo weet je er achteraf veel over. Fantastisch! Martin laat je vrij in alles wat je doet en wil, geeft tips, biedt koffie en koeken aan, helpt geduldig bij het bouwen en bespreekt openlijk de prijs, wat hij er eventueel aan verdient enzoverder. De ervaring is dus geweldig en het resultaat prachtig. Wij kozen beiden een Surly kader en kozen verder onderdelen op basis van eigen ervaring maar vooral met hulp van Martin. De prijs kwam op 1800 euro neer (ongeveer). Hiervoor hadden we twee heerlijke fietsen waar je de wereld mee rond kan. We hebben nu een 500 km gefietst en we zijn meer dan super tevreden.
    Ter zijde, iets wat ik me op voorhand afvroeg, kan dit niet goedkoper voor hetzelfde? Ik denk het wel maar het zal misschien 100 euro schelen, hoewel dit zelfs in twijfel te trekken valt. Je kan wachten op promo’s van kaders, een set waar wat korting op staat, enzovoort. Het zal besparen maar er komt geklungel, aanschaf van werkmateriaal, tijd, enzovoort in de plaats. Wat je wel kan doen is een fiets zoeken die zo dicht mogelijk bij je voorkeur aansluit, maar wat weet je er dan verder over én je hebt hem niet echt zelf in elkaar gestoken.

    Dit alles om te zeggen dat we er enorm van heb genoten, we super blij zijn met deze keuze, dit rotsvast de beste manier vinden om een fiets aan te schaffen en hierbij Martin enorm wil bedanken voor zijn steun, eerlijkheid en vriendelijkheid!

    Groetjes!
    Marijke en Brecht

  14. Hallo Martin,

    Na een tijdje diverse fora te hebben gelezen en verschillende toerfietsen te hebben bekeken, ben ik bij de Surly LHT uitgekomen en via-via bij jou mooie website.

    Ik moet nog even sparen, maar zou indien mogelijk graag een (grove) prijsindicatie willen hebben voor de LHT met volgende opzet:
    – Duurzame 700c wielen (32 of 36 spaken)
    – Thumbshifters
    – Deore of SLX afmontage met een breed verzet, zit te denken aan 3 x 9 of 3 x 10
    – Magura HS11 remmen
    – Naafdynamo (ik heb hier geen verstand van, maar zou fijn zijn als de verlichting en GPS erop aangesloten kan worden)
    – Recht stuur (waar ik graag mijn Ergon GP3 handvaten op zou willen zetten)
    – Bagagerekken op beide wielen
    – Brooks B17 zadel
    – Spatborden
    – Verlichting

    Het doel is om in Europa (een of meerdere van) de velo-routes te kunnen rijden. Ik denk dat mijn gevraagde opzet niet veel verschilt van degene die in het zwart tussen de prachtige foto’s op jou website staat onder de naam LTH Rene.

    Alvast hartelijk dank voor jou tijd en reactie.

    Gr. Rico

    • Hallo Rico,
      Als indicatie ergens rond de € 2500. Dat is heel grof, maar bijvoorbeeld de wielset (met Son of een goedkopere Shimano), Tubus dragers (of voordeliger maar dan alu alternatieven), Marathon Supremes (of voordeliger standaard Marathons), Supernova of B&M USB licht (of voordeliger alternatieven) etc kunnen “een aardige duit uit je zakje halen”. Grtjs martin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


+ acht = 9