BRABIS Pelgrim

De Brabis Pelgrim is speciaal ontwikkeld voor de routes naar Santiago de Compostella en Rome. Stabiel genoeg voor de snelle afdalingen met volle bepakking  in Noord Spanje en de Alpen, geen krimp gevend op die stukken die door achterstallig onderhoud méér lijken op een kraterveld dan op  een weg,  en comfortabel en snel genoeg om de eindeloos lijkende landbouwgebieden in Noord Frankrijk en Midden Italië in een aangenaam vlot tempo te doorkruisen.  En hoewel je tijdens een pelgrimstocht ook behoorlijk  hoort “af te zien”, hebben wij liever niet dat dat afzien op het conto van de fiets kan worden geschreven. Daarom is hij uitgerust met het beste en betrouwbaarste dat de fietsindustrie te bieden heeft: oa. Rohloff  500/14 versnellingsnaaf, Magura HS33 remmen, Son naafdynamo, Marathon Supreme banden en Tubus V+A dragers. (Hiermee maakt de fiets maakt er uiteraard geen bezwaar tegen de pelgrimstocht op andere continenten voort te zetten). Het 4130 cro-mo stalen frame heeft een gestrekte geometrie en biedt daarmee voldoende ruimte voor voeten en tassen en levert een zeer stabiel weggedrag op. In deze opzet komt de fiets op € 2975,–. Heb je belangstelling voor de speciale Fiets en Wandelbeursuitvoering van € 2495, dan niet vergeten dat duidelijk te melden aub. Wij bouwen hem – de klant houdt zijn handen schoon – en op de afgesproken datum staat-ie klaar (voor vertrek)  PelgrimTotPelgrimRohloffPelgrimSon PelgrimHS33 PelgrimHS33Brake PelgrimTransf

 

9 Comments

  1. Martin, mijn vrouw en ik hebben genoten van jouw gepassioneerde wijze waarop jij kennis en kunde met ons hebt gedeeld. Nog gezellig ook.Ik ben heel blij met de keuze voor d’r Brabis Pelgrim: grote klasse

  2. Beste Martin, onze beide Pelgrims hebben we meteen aan het werk gezet in de omgeving van Lyon en wel in de Dombes ( het 1000 meren gebied). Rust, natuurschoon, dorpjes met Middeleeuwse stadspoorten en huizen. Als je stopt om op je kaart te kijken stopt er een voetganger en soms zelfs een automobilist die vraagt of je de weg kwijt bent. De wellevende mensen bestaan dus toch nog echt. Niet alleen onze fietsjes moesten aan het werk: wij moesten toch ook met grote regelmaat de Rohloff naaf in de eerste versnelling ( technisch gesproken is dat eigenlijk een vertraging ) zetten om dan vervolgens bijna dood, nog net niet omvallend, boven te geraken. Geweldig die naaf: gewoon met de rechterhand snel van verzet kunnen wisselen , zelfs onder belasting, en geen enkele angst voor misschakelen! En dan de afdaling: hier en daar even bijtrappen in het 13de of 14de verzet. Goede en overzichtelijke wegen dus hier en daar haalden we echt de 60 km/ u wel. En dat alles met een groot gevoel van vertrouwen: geen gezwabber en wat een fantastisch doseerbare remmen! De brede banden zijn comfortabel en maken het fietsen op modder/zand en andere ongeplaveide paden ook goed mogelijk. Het “inrijden” van de Brooks zadels vraagt uiteraard om doorzettingsvermogen maar we voelen dat dat goed gaat komen. Conclusie: heeeeerlijke fietsen waar we echt blij van worden. Johan

  3. Beste fietsenbouwers,

    Ik ben zeer onder de indruk van de Brabis Surley LHT zoals afgebeeld op de site.

    Als ik die fiets in die kleur (rando blue) 63 cm frame met deore xt en dubble butted 36 spaaks wielen met bagage dragers van tubus en een 46 cm breed ergo stuur wil .

    Wat zou daar dan bij benadering de prijs van zijn? Details daar gelaten.

    met vriendeleijke groet,
    Roald Haan.

    • Dag Roald, misschien is er wat fout gegaan, maar je vraag komt binnen bij de Brabis Pelgrim, terwijl je het in je vraag duidelijk over de Brabis Surly LHT hebt. Ik neem aan dat het ook over deze laatste gaat, maar zoniet, dan hoor ik dat graag van je.
      Als prijsvoorbeeld een hemelsblauwe LHT met XT schakelsysteem, handgebouwde wielen met XT naafdynamo, B&M licht, Tubus v + a; begin € 2000. Maar omdat er bijvoorbeeld zadelpennen bestaan van pakweg € 15, maar ook van € 300, (en datzelfde voor de meeste andere onderdelen van een fiets ook opgaat) kun je de fiets “zo duur maken als je zelf wil”. Heb ik je hiermee een stukje op weg geholpen?
      Grtjs, Martin

  4. Hallo Martin,

    Omdat mijn ketting van mijn Brabis Pelgrim na 1 jaar door ondanks schoonmaken en tijdig smeren met Rohhloff kettingolie helemaal op was heb ik op jouw advies de Chainguard over de nieuwe ketting gezet. We zijn nu weer heel wat woon-werkverkeer ( 100 km/ week, weer of geen weer) en zanderige en modderige bospaden verder. Conclusie: wat ’n verschil: geen zanderig gekraak na een rit door het bos, veel minder olie nodig, de broekspijp blijft ook schoon als ik ’n keer de broekklem vergeet en….ik heb de ketting nog niet hoeven bij te stellen en dat duidt op minder slijtage! Het bespaard dus tijd, olie en materiaal!

    • Ha Johan,
      Klopt helemaal; zolang je je ketting schoon kunt houden en goed gesmeerd, gaat-ie veel langer mee – en daar helpt je superlichte ketting”kast” echt bij.
      grtjs Martin

  5. Hallo Martin,
    Even ´n update m.b.t. onze Pelgrim fietsjes:
    – de fietsen blijven perfect functioneren. We waren blij en zijn dat nog steeds. Ik fiets elke dag ( weer of geen weer) naar mijn werk en terug ( zo’n 18 km/dag.)
    Wij blijven erg blij met de Pelgrims. Geen roest ondanks regen en pekel, de fantastische Rohlof naaf. ( heel blij dat wij van de derailleurs af zijn )
    – De Conti banden zijn zeer slijtvast.
    – de hydraulische remmerij: perfect.
    – de verlichting en Son naafdynamo: probleemloos en veel licht.
    – Chainguard; prima.

    Dan nog dit bericht van uw onbezoldigde zadel test rijder:
    Het Lepper Tourer zadel dat gemonteerd werd i.p.v. de Brooks zit er nu zo’n 8.000 km op dus ik heb inmiddels een goed beeld van dit onderdeel;
    – In tegenstelling tot het Brooks zadel zitten alle klinknagels nog steeds perfect vast.
    – Comfort: het zit na een lange inrijperiode prima. Er zijn nu echt deukjes tpv de zitbotjes zichtbaar. Het inrijden duurde wat langer dan het Brooks zadel ( is verder geen probleem ) Het Lepper zadel blijft het wel wat harder dan een Brooks. Brooks lijkt net iets comfortabeler.
    – het zadel heeft een Cognac kleur, maar is gevoeliger voor beschadiging/slijtage van de kleur dan een Brooks. Het bruin is er op de punt vanaf ( regen dat van mijn regenkleding afloop komt blijkbaar ook op de punt van het zadel, net onder de regenbroek en dat geeft uiteraard daar dan wat extra slijtage ten gevolge van inwerking van water en het ‘ schuren’ van de regenbroek) maar dat vind ik geen probleem. Gebruikssporen maken een fiets in mijn ogen juist mooier. ( Ik maak ‘m ook nooit schoon eigenlijk )
    – het zwart van de RVS klinknagels is er ook helemaal afgesleten en dat zie er zelfs beter uit.
    – het zadel kraakt ( Brooks deed dat helemaal niet) en blijft dat ook doen. Verminderd alleen als je wat siliconen spuit aan onderzijde tpv de stalen delen welke het leren dek dragen. Valt mee te leven, maar irriteert mij soms wel. Vooral op perfect glad asfalt is het goed hoorbaar.
    -Vervelender is wel dat de zadeldek-spanmoer onder de punt van het zadel steeds los loopt tijdens het gebruik. Wekelijks vastzetten dus met de schroevendraaier om te voorkomen dat er helemaal geen spanning op het leren dek blijft staan. Je zou bijna Locktite gaan gebruiken.

    Als ik nou eens een adres vond om het Brooks zadel te voorzien van een nieuwe en originele Brooks klinknagel dan zou ik de best willen laten repareren en opnieuw monteren zodat ik mij een definitief oordeel kan vormen. En natuurlijk wat het zadel betreft: het blijft een volstrekt persoonlijke ervaring. Wat de ene gebruiker perfect vindt kan door een andere fietser helemaal niet zo worden beleefd.

    Groeten, ook namens Kyra,
    Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


vijf + 9 =